Pasi

Uzanto:
Pasvorto:

Visor:

Visor

2. Barnvisor - Stor

  1

ludi
# Ack, du käre Augustin:
<{Ach du lieber Augustin! Aĥ, kara Augustino!}>

<3:,[do]=G>


((7* '1,3,7/so ola sofa '1-3,5-7/mi do do '1,3-5,7/re So So '3,7/do o o)
+
(4* /SO TI+Re+Fa TI+Re+Fa '1-3/Do Mi+So Mi+So '4 /DO+SO+Mi i i)*2

<&=Svenska>{5*

'1,4,5 / Ack du käre '1-5 / Augustin! '4,5 / Du är ej / klok!
/ Slarvat bort / pengarna! / Krockat i /svängarna!

}
)

<{
Ursprung ej spårat. Finns bla a i sångbok från 1800-talet. Troligen gammal tysk folkvisa. Kan finnas textvarianter.
La originalo estas nekonata. Troviĝas en kantaro de 1800-aj jaroj. Verŝajna tio estas aĝa germana popola kanto.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Hemma på vår gård:
<{Hejme je nia avino}>
<[do]=C,2:>

(4* hmi /soso lami /so odo /mimi fado /mi i /soso laaaso /sofa reeeso /soso lati /'DO '4h
'1{Där/hemma på vår /gård, där /står en gammal /Ford, /utan hjul och /utan däck och /motorn den är /väck!}
'2{Och /tittar man där /bak så /finns där inget /flak. Och /tittar man där /gubben satt så /finns där ingen /ratt!}
'3{Den /går på terpen/tin och /smör och bränne/vin. Den /går som en trum/petraket i /Johanssons sta/ket!}
'4{Och /Johansson kom /ut med /bössan full av /krut /Sen så minns jag /inget mer, så /nu är visan /slut!}
)+
(4* h(/DoMi+So SOMi+So)*4 (/ReFa+Ti SOFa+Ti)*3 /Do+Mi+So)

<{
Upptecknad 1925 / Skribitas en 1925
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# I Medelhavet:
<{En Mediteraneo}>

<[do]=C, 3,6:>

(5*(so la so /mi i do o /h so la so /fa a re e /h so so so /ti i i i /h la so fa /mi i i i
/h so la ti /'RE E 'DO O /h mi fa so /la a a a /h 'DO ti la /so o o o /h fa mi re /do o o o /o)

'1<&=Svenska>{ I Medel/havet /sardiner /simmar (2*/apu a/pu) /Men i mitt /hjärta /där simmar /du (2*/apu a/pu)}
'2<&=Swenglish>{ I middle /ocean /sardines are /swimming (2*/apu a/pu) /But in my /he-art /are swimming /you (2*/apu a/pu)}
'3<&=Schweutsch>{In Mittel-/Mehre /sardinen /schwimmen (2*/apu a/pu) /Aber in /mein Hertz /da schwimmst ja /Du (2*/apu a/pu)}
'4<&="Förryskad" svenska>{ I Medel/havskij /sardinskij /simskij (2*/apusskidusskij apusski/dusskij) /Men i mitt /hjärtskij /där simskij /duskij (2*/apusskidusskij apusski/dusskij)}
'5<&=Svorsk>{I Medel/havet /sardiner /svømme (2*/apu a/pu) /Men i min /blopump /dær plasker /du (2*/apu a/pu)}
)+
( h h h /#D:Do+Mi+So o#.*2 /h
h h h /#S7:SO+TI+Re+Fa a#.*2 /h
h h h /#S7 a a /h
h h h /#D o o /h
h h h /#D*2 /h
h h h /#F:FA+LA+Do o#. o o /h
h h h /#S7 a a /h
h h h /#D o o /o)*5

<{
Ursprung okänt / La originalo estas nekonata.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Månaderna:
<{La monatoj}>

<[do]=F, 2:>
( 3* /mi imi fa so /so fa mi re /do odo re mi '1/mi ire re e '2-3/re edo do o '2/re rere mi do (2*/re mifa mi '1do '2re) /do re So o)h
{
/Januari /börjar året,
/Februari /kommer näst.
/Mars, april har /knopp i håret,
/maj och juni /blommar mest.
/Juli, augusti /och september
/härlig sommar /är det då.
/Men oktober /och november
/och december /är så grå.
}

+
( (4* /#D:DO+Mi+SO#. o #D o /#S:SO+TI+Re#. e '1-3#S e '4#D o)
(2*/#S e #D o) #S e #M7:MI+SE+TI+Re#. e /#Lm:LA+Do+Mi#. #R:RE+FI+LA#. #S e
/#D o #D o /#F:FA+LA+Do#. o #F o /#DS:SO+Do+Mi#. i #DS i /#S e #D)h

<{
Text/Teksto: Betty Ehrenborg-Posse (1818 - 1880);
Melodi / Muziko de: Ludwig van Beethoven (1770 - 1827), Ur sista satsen i den nionde symfonien;
Publ: Folkskolans Läsebok 1868
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# I en sal på lasarettet:
<{En ĉambro de la hospitalo}>

<[do]=D, 1,5:>

(8* (( dore /mi so remi /do So
mifa /so la fala /so o
soso /la 'DO tila /so mi
dore /mi so remi /do o)

+

(h /#D:Do+Mi+So#.*2 #S7:SO+TI+Re+Fa#. /#D*3 /#D #F:FA+LA+Do#. #S7 /#D o
#D7:Do+Mi+So+Ta#. /#F #F #Fidim:FI+LA+Do+Ma#. /#D #Lm:LA+Do+Mi#. #R7:Re+Fi+La+do#. /#D*2 #S7 /#D o))
'1{
I en /sal på lasa/rettet
där de /vita sängar /står
låg en /liten bröstsjuk /flicka
blek och /tärd med lockogt /hår
}

'2{
Allas /hjärtan vann den /lilla
Där hon /låg så mild och /god
Bar sin /smärta utan /klagan
med ett /barnsligt tåla/mod
}

'3{
Så en /dag hon frågar /läkarn
som vid /hennes sida /stod:
"Får jag /komma hem till /påsken
till min /egen lilla /mor?"
}

'4{
Läkarn /svara då den /lilla:
"Nej, mitt /barn, det får du /ej,
men till /pingsten kan det /hända
du får /komma hem till /mor."
}

'5{
Pingsten /kom med gröna /björkar
Blomster/klädd står mark och /äng
men den /lilla sjuka /flickan
låg där /ständigt i sin /säng.
}

'6{
Så på /nytt hon frågar /läkarn
som vid /hennes sida /står:
"Får jag /komma hem till /hösten
till min /egen lilla /mor?"
}

'7{
Läkarn /svarar ej den /lilla
men strök /sakta hennes /hår
och med /tårar i sitt /öga
vänder /han sig om och /går
}

'8{
Nu hon /slumrar uti /mullen
slummra /sött i snövit /skrud
Från sin /tåligt burna /längtan
har hon /farit upp till /Gud
}
)


<{
Okänt ursprung, men troligen skriven kring sekelskiftet 1900 av någon läkare eller sköterska eller anhörig till flickan. Förekomst i skandinavien
La originalo estas nekonata. Verŝajna skribitas en iu kuracisto, iu flegisto aŭ iu parenco de knabino. Ekzistas en Skandinavujo.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Hurra för vintern:
<{Vivu la vintron}>
<Kodály, [Do]=F> *

(*
(* []3SO Mi3Re /Do Do3[] '2 []3Do TIDo /Re Re Re /Re h3[])
(* []3SO Fa3Mi /Re Re3[] '2 []3Re DoRe /Mi Mi Mi /Mi h3[])
(* []3Do Fa3So /La La Fa
'1 /So o Mi /Fa Fa Re /Mi h3[]
'2 /So So Mi /So LA TI /Do h3[]
)

'1{
(Nej se det /snöar,)*2 det var väl /roligt. Hurr/a!
(Nu blir det /vinter,)*2 som vi ha /önskat. Hurr/a!
Då ta vi /kälkarna /fram och /vantarna /på.
Och sen i /backen vi /åka, hej /vad det ska /gå!
}

'2{
(Och fram med /skidan,)*2 och sen på /backarna /opp.
(Vi stå på näsan,)*2 ibland när /vi gör ett /hopp.
men inte /lipar vi, /nej, det /gör ingen/ting
om man i /drivan den /mjuka ett /tag rullar /kring.
}

'3{
(Och isen /ligger,)*2 liksom en /spegel så /klar,
(och snabbt som /vinden,)*2 på skridsko /fram vi då /far.
Vi sätta /rovor i/bland och /slå ytter/skär.
Hurra för /vintern, för /vintern, som /äntligt är /här!
}


<{
Text och musik 1913 av / Tektsto kaj muziko en jaro 1913 de Felix Körling (1864 - 1937)
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2008
}
>
ludi
# Den vresige Lasse:
<{La grumblema Laŭrenco}>

<Kodály, [Do]=F, 1,8:> *

/Do3TI Do3Re Mi3Fa /Re Re3Mi Do /Re Re3Mi Do (<Flute>/Re Re3Mi Do)
/Mi3Fa Mi3Re Do3TI /LA3SI LA3TI Do
/DO3DO DO3DO hMi /Re Do h

'1 {
/Lasse hade fått en /smörgås så stor, /smörgås så stor. (/<Flute>)
/Lisa fråga: Har du /fått den där av Mor?
/<vresigt> Ja det har jag, sa /Lasse.
}

'2 {
/Lasse hade fått en /trirolig hatt, /trirolig hatt.(/<Flute>)
/Är det skinnet av er /gammla röda katt?
/<vresigt> Ja ,det är det! sa /Lasse.
}

'3 {
/Lasse hade fått en /rock som var gul, /rock som var gul.(/<Flute>)
/Lisa sa: Den rocken /är för fasligt ful
/<vresigt> Ja, det är han, sa /Lasse
}

'4 {
/Lasse hade fått en /väst som var grön, /väst som var grön.(/<Flute>)
/Lisa sa: Blöt inte /ner dig nu vid sjön
/<vresigt> Jo, det ska jag, sa /Lasse.
}

'5 {
/Lasse hade strumpor, /vita och blå, /vita och blå.(/<Flute>)
/Lisa sa: Dom där törs /du inte ta /å'
/<vresigt> Jo, det törs jag, sa /Lasse
}

'6 {
/Lasse låg på rygg och /solade sig, /solade sig.(/<Flute>)
/Lisa sa: Kom hit och /ta en sväng med mig!
/<vresigt> Jag vill inte, sa /Lasse.
}

'7 {
/Lasse var så tjurig, /vresig och stum, /vresig och stum.(/<Flute>)
/Lisa sa: Den där poj/ken är rysligt dum.
/<vresigt> Ja, det är jag, sa /Lasse.
}



<{
Text och musik av / Teksto kaj muziko de Felix Körling (1864 - 1937)
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2008
}
>

  1