Pasi

Uzanto:
Pasvorto:

Visor:

Visor

2. Barnvisor - Ringdans

  1

ludi
# Björnen sover:
<{Urso dormas}>

<[do]=F,1,7:><acc=+0,2:>
(2* dodo domi /rere refa /mimi rere /do o'1/mimi mimi /so fa /rere rere /fa mi <acc>)

{
(2* /Björnen sover ) /i sitt lugna /bo. <Gå i ring kring den som ligger ihopkrupen i mitten och spelar björn>
/Han är inte /farlig /bara man är /varlig
(2* /Men man kan dock) honom aldrig tro <Den som spelar björn rusar upp och tar fast någon, som sedan får bli björn i nästa omgång, bland de övriga>
}


+
(2* /#D:Do+Mi+So#. #D /#S7:TI+Re+Fa+So#. #S7 /#D #S7 /#D o '1 /#D #D /#Rm:Re+Fa+La#. #Rm /#S7 #S7 /#D #D <acc>)

<{
Muntlig tradition / Parola tradicio.
Melodin kan vara hämtad från Carl Michael Bellmans "Gubben Noack" (Fredmans sånger nr 37), men det är osäkert om han har fått den någon annastans ifrån. /
La melodio povas esti elŝuti elde "La grandaĝulo Noa" de Karlo Mikaelo Bellmano (Kanto de Fredman numero 37), sed tio estas malcerte li ricevis elde alio.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Bro bro breja:
<{ponto, ponto larĝa}>

<[do]=C, 2:>

((3* /'1-2so '3soso '1-3sola so mi)
/soso soso 'DO so /'DO so fa fafa /mi mimi re rere /do o
(2*so o /fa a re e /do o) o o
{
/Bro bro-o breja /stockar och stenar /alla goda renar
/Ingen slipper här fram, /här fram förr än hon /säger sin kärastes /namn
Vad /heter /han, din /fäste/man?

<Alla utom två bildar ring och går runt medan man sjunger.
Två personer bildar bro över ringen av dansande genom att
sträcka upp armarna med handflatorna mot varandra.
Vid versens slut sänks armarna runt den som råkar befinna sig under bron.
Den infångade svarar sångens avslutande fråga med att svara namnet på
den som hon tycker om.>

}
)
+((4*/#D:Do+Mi+So#.*4)(2*/#D*2 #S7:SO+TI+Re+Fa#.*2)(2*/#D o #D o /#S7 a #S7 a) /#D o o o)

<{
Känd redan på 1600-talet. Förekommer i en mängd varianter. [Bro breja] = [Breda bro]. Illustrerar bro över vallgrav, eller stadsport. En gräns där man kan bli stoppad
Konata estas poste de dek sep cento de jaro. Illustras ponton super ringfosaĵon, jen oni povas haltati.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Så går vi runt ett enerissnår:
<{Tiel ni ĉirkaŭiri junipera branĉeta densaĵo}>

<[do]=D, 1:>

(7*
(2* /(2*soosola) #A:/soosofa mi#. '1/faafami re #A '2faafafa reTi /re do)
(2* /(2*soosola) #B:/sososofa mimi#. '1/fafafami rere #B '2faafafa reTi /re do)

'1<&VDAG=måndags><&BYKA=tvätta><&SYSSLA=Gnid händerna upp och ned som mot ett tvättbräde>
'2<&VDAG=tisdags><&BYKA=skölja><&SYSSLA=För händerna upp och ner som om man doppade kläderna i vatten>
<{Enligt texten finns här ett <&BYKA=klappa> men det har ersatts med <&BYKA=stryka> i anvisningarna}>
'3<&VDAG=onsdags><&BYKA=hänga><&SYSSLA=Lyft upp och häng kläderna på en lina>
'4<&VDAG=torsdags><&BYKA=stryka><&SYSSLA=Stryk fram och tillbaka som med ett strykjärn>
'5<&VDAG=fredags><&BYKA=mangla><&SYSSLA=Stå två och två mitt emot varandra och håll varandra i händerna och dra fram och tillbaka. Sträck>
'6<&VDAG=lördags>
'7<&VDAG=söndags>

'1-7 {4* '1,4 /Så gå vi runt om ett '1-4 /enerissnår '4 &A: /tidigt en &VDAG /morgon. <Alla går medsols i ring, hand i hand>}
'1-5 {4* '1,4 /Så göra vi när vi '1-4 /&BYKA våra kläder '4 &A <&SYSSLA>}
'6 {4* '1,4 /Så göra vi när vi '1-4 /skura våra go-olv '4 &A <Sitt på huk och gör skurande rörelser över golvet med händerna>}
'7 {4* '1,4 /Så göra vi när till '1-4 /kyrkan vi gå-å '4 &A <Gå två och två arm i arm. Paren hälsar på varandra>}
)h
+(2* #D:/DoMi+So SOMi+So#.*2 #S7:/ReFa+Ti SOFa+Ti#. '1 #D '2/SOTi+Re+Fa Do+Mi+So)*14 h

<{
Traditionell sånglek: Ren efterhärmning af de äldres allvarliga sysselsättingar
Tradicia kantludo: Pura imito elde serioza laboro de adolto
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Och flickan hon går i dansen:
{<La junulino iras en la danco>}

<[do]=G, 2,3:>

(5* (2* So /do mire doTi /La Ti do /So La Ti /do o)
(2* mi /fa a rere /mi i do /re Ti '1re /so o '2Ti /do o)
'1{
(2* Och /flickan hon går i /dansen med /röda gull/band) <Dans i ring medsols. En eller flera flickor mitt i ringen dansar motsols med band i händerna.>
(2* Det /binder hon /om sin /kärastes /hand) <Flickan med banden dansar fram till den pojke som hon väljer ut och knyter bandet runt hans handled.>
}

'2{
(2* Ack /kära-a lilla /flicka, knyt /inte så /hårt) <Flickan dansar baklänges och drar pojken med sig i händerna.>
(2* Jag /ämna-ar /ej att /rymma långt /bort)
}

'3{
(2* Och /flickan hon går och /lossar på /röda gull/band) <Flickan lossar banden från pojkens handled.>
(2* Så /hastigt den /skälmen /i skogen för/svann) <Pojken flyr ut genom ringen och flickan fortsätter sin dans motsols i ringen>
}

'4{
(2* Då /sköto de efter /honom med /femton ge/vär) <Dansen stannar: Alla i ringen vänder sig mot den flyende pojken och härmar skott genom att klappa händer med raka armar framåtriktat>
(2* Och /vill ni mig /något så /har ni mig /här) <Pojken som flytt, återvänder till sin flicka i ringen>
}

'5{
(2* Och /nu har du blivit /gifter, nu /har du fått /man) <Pojken och flickan tar varandras händer och dansar medsols, Ytterringen dansar motsols>
(2* Den /vackraste /gossen i /hela vårt /land.) <Pojken och flickan dansar motsols, ytterringen medsols>
}

<{I en längre version tillkommer ytterligere tre strofer, där paret bl. a. får barn. Hon sjunger: "Nu får jag heta Mor", Han sjunger: "Nu får jag heta Far"}>
)h
+(h 5* (2* #D:/DO (Mi+SO)*2#. #F:/FA (LA+Do)*2#. #S7:/SO (TI+Re+Fa)*2#. #D) (2* /RE Fa+LA SO+TI+Fa '1#D #S7 MI So+TI LA+Do+So '2 /DO Mi+SO Mi+LA /#S7) '1-4 #D '5 DO+Mi+SO O)h

+(<{sonefekta aranĝo: © Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.}>(48* h /h h)
(<Gunshot,!9> h /hDooMiiiSOSoodo h h /hhhhMiiiSooDoodo h h /hFAMiiLAsoo h h /hMiiiDoSoodo h h /hLaaaaa h h /hDooMiiiSO h h /hDo h h /h h )( 8* h /h h )
(<Vibraphone,{Kyrkklockor önskas},MIDI<c64,127>,!8>h (2* /#KD:DO (<!4>'DO'RE'MI 'FA'SO'LA)#. /FA (<!4>'FA'SO'LA 'TI'Do'Re) /#KS:SO (<!4>'SO'LA'TI 'Do'Re'Mi)#. /DO (<!4>'DO'MI'SO 'Do'DOO)) (/#KR:RE (<!4>'RE'MI'FA 'SO'LA'TI)#. /#KD /#KS /MI (<!4>'MI'FA'SO 'LA'TI'Do) /#KR /LA (<!4>'LA'TI'Do 'Re'Mi'Fa) /#KS /DO+!4'DO O))h

<{
Traditionell friarvisa. / Tradicia svatkanto.
Nedtecknad senast 1908 Västergötland, Sverige./
Nota skribito laste en la jaro 1908 en Vestrogotio, Svedio.
Har troligen haft en större geografisk spridning under hundratals år./
Probabla havis granda geografie disvastiĝo dum centoj da jaro.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>


<{
Ljudeffekt arr./Sonefekta aranĝo/Sound effects arr.: © Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Sweden, 2004.
SV: Får spridas och användas fritt, dock endast ICKEKOMMERSIELLT!
EO: Permeso nur de senpaga uzo kaj senpaga distribuo NEKOMERSA!
EN: May be free redistributed and used, but only under NONCOMMERCIAL circumstances!
}
>
ludi
# Flickorna de små:
<{La malgrandaj knabinoj}>

<[Do]=C,2:,>

( /SoooSo SoSo /La LaLa /So MiSo /Do
hMi /MiiiRe ReFa /TI hLa /LaaaSo SoMi /Do
hMi #A:/So SoSo /La LaLa /So MiSo /Do
hMi /Mi ReRe /Ti LaTi /reeedo dodo /do #.

2* hMi /SooSoSo SoSo /LaaLaLa LaLa /SooMiMi MiSo /Do
oMi /MiiReRe ReFa /TI ILa /LaaSoSo SoMi /Do
oMi #A
'2 h
)

{ /Flickorna de /små uti /ringen de /gå, <Pojkarna går medsols hand i hand i ytterring. Flickorna går motsols i innerring med händerna i sidorna>
de /tänka just /så: En /vän jag kunde /få
Och &A: /om du vill /bli allra /kärasten /min <Flickorna bjuder upp och paren går motsols hand i hand medan de svänger armarna framåt och bakåt.>
så /bjuder jag /dig att i /dansen träda /in &.

2*((5* '1,4 För '1-4 /BOM! Faderalla) '3,5/lej,) <Pojken fattar flickan om livet med höger arm. Flickan håller sin högerhand i pojkens vänsterhand, sin vänstra arm lägger hon över hans axel. Paren dansar i sidgalopp medsols. Pojken börjar galoppen med vänster fot, flickan med höger fot.>
Ja &A <Promenad motsols hand i hand medan de svänger armarna framåt och bakåt.>
}


+(<[do]=[Do]>6*
#D:/Do Mi+SoMi+So#. #F:/FA Do+LaDo+La#. #D '1-3,5#D '4,6#Lm:/LA Do+MiDo+Mi#.
'1,3,5 #S7:/SO TI+ReRe+Fa#. #S7 #D #D
'2,4,6#Rm:/Re Fa+LaFa+La#. #S7 #F '2,4#D '6/DO+SO+Mi+do h)

<{
Traditionell / Tradicia.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Karusellen:
<{La karuselo}>

<[do]=C, 2:>

(/so so so so /'DOOOso mifa so h
/laaaso fami fa fa /sooofa mire mi mi
/soooso soso so soso /'DO miiifa so
soooso /la laaala ti tiiiti /'REEE'DO 'DO'DO 'DO
2* hmi /so so so hso /la laaala la
hla /tiiiti tiiiti tiiiso lati /'DO 'DOOO'DO 'DO '2h)

{ <Flickorna bildar ring genom att hålla varandra i händerna eller stå i armkrok. Pojkarna ställer sig bakom var sin flicka med händerna på hennes axlar. Alla gör på stället sparksteg>

(/ 2* Jungfru)*2 skär /
/Här är karusellen /som skall gå till kvällen
/Tio för de stora och /fem för de små
skynda /på, skynda på, nu skall /karusellen gå

2* <Sidgalopp '1 Medsols '2 Motsols>
För /ha ha ha, nu /går det så bra
för /Andersson och Pettersson och /Lundström och jag.
}

+
( (/#D:Do Mi+So#. #D/S:SO Mi+So#.)*2
/#Rm:Re Fa+La#. #S7:SO Fa+Ti#. /#S7/R:Re Fa+Ti#. #D/S
/#D #S7 /#Lm:LA Do+Mi#. #D7:Do Mi+So+Ta#.
/#F/D:Do Fa+La#. #S7 /#D #D/S
2* /#D #D7 /#F/D #F:FA Fa+La#. /#S7/R #S7 /#D '1#D/S '2 DO+SO+Mi)

<{
Traditionell /Tradicia.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Känner du Lotta, min vän?:
<{Ĉu vi konatas Lotto, mia amiko?}>

<[do]=G,3:><Fermat=2,5:><Tamburaro evoluanta 0401>

((<Fermat>
/So do mi) 4* /so sofa mi
/So do mi /fa fami re
/'1,3So+KI '2,4So '1-4Ti re /fa fami re
/So Ti re '2,4/do h h '1,3/mi mire do
'1-3/So do mi)
{2* /Känner du /Lotta, min vän? <Alla dansar hand i hand medsols i ring, Springsteg>
/Hon bor i /Fiskaregränd
/Hon har en /söt liten vän, <Handklapp vid "hon". Därefter indelning i par.>
/Kom får du / dansa med den.

(3*/Tra la la /la lala la.) <Varje par dansar om medsols med raka högerarmar och starkt krökta vänsterarmar i axelhöjd med dubbel handfattning>
/Tra la la /la <Varje par dansar om motsols med raka vänsterarmar och starkt krökta högerarmar i axelhöjd med dubbel handfattning>
}


+
(<[do]=[Do]>(<Fermat> /h h h) (#D:2*/'1Do '2SO '1-2Mi+So Mi+So) (4*(#S7:2*/'1Re '2SO '1-2 Fa+Ti Fa+Ti)*2 '1-3 #D*2) /Do+Mi+So h h)


<{
Ursprung okänt. Denna version upptecknad i Nerike (Närke), Sverige
La origino estas nekonata. Tiu versio estas skribita en Neriko, Svedio.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Vi äro musikanter:
<{Ni estas muzikantoj}>

<[do]=F,2:, Bright Acoustic,!7>
( (2* hSo /doooTi dore /mi mimi /reeedo remi /do) h
((2* /mi so /mi so '1(<Violin,!6>/reeere rere /mire do)'2(<Contrabass,[do]=[Do],!6>/reeere rere)(<Piccolo,[Do]=[do],!6>/[dooredoredooo]))
OSo (2* /dodo dore (<Steel Drums,!6>/miimimi mimi /reerere) '1(<Steel Drums,!6>rere /doododo doSo) '2(<Steel Drums,!6>soso /do oh)))*2)h
{
(2* Vi /äro musi/kanter allt /ifrån Skara/borg) <Parvis promenad hand i hand motsols>
(2* /Vi kan /spela /Fiolio/liolej <Varje par stannar upp och vänder sig mot varandra. Härmar fiolspelare>
/Vi kan /spela /Basfiol och /flöjt! <Härma Basfiolspelare och flöjtspelare>
'1 (5* '1,4 /Vi kan dansa '1-5/Bomfaderalla '5/lej) <Dans i ring, sidgalopp medsols>
'2 (5* '1,4 /Vi kan dansa '1-5/Andra-a hållet '5/med!) <Dans i ring, sidgalopp motsols>)
}

+(<Acoustic Grand,!5> h 10*#D:/Do+Mi+So o#. #D #S7:/SO+TI+Re+Fa a#. #D)h+
(<Tamburaro evoluanta 0401,!8,{Arr: © Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Sweden 2004}>h 3* (8* /h h) '2-3 /h h (3*/KUkeeke CUCU) /h h (2*/KUkeeke BuBU) /Co+CO+cO+co o)h

<{
Instrumentarrangemang, drillar och slagverk /Muzikinstrumenta aranĝo, triloj kaj perkutinstrumentoj / Music instruments arrangements, trills and percussions: © Mattias Wiedersheim-Paul, Svedio/Sweden 2004
SV: Får spridas och användas fritt, dock endast ICKEKOMMERSIELLT!
EO: Permeso nur de senpaga uzo kaj senpaga distribuo NEKOMERSA!
EN: May be free redistributed and used, but only under NONCOMMERCIAL circumstances!
}
>


<{
Traditionell, Skara, Västergötland, Sverige /Tradicia de Skaro, Vestrogotio, Svedio.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Räven raskar över isen:
<{La vulpo rapidetas super la glacio}>

<[do]=D,2,5:>

<&SUBJ=Levande föremål><&HANDLING=Typisk handling för det levande föremålet>

((2*/sofa mire mifa /la so h)
(2* (2* /soso 'DO Oso) /sofa mi fare /re do '2 h
'1hso /sofa mi mimi /remi fa ah /fami re rere /dore mi h )
{
(2* /Räven raskar över /isen) <De dansande håller varandra i hand i ring och dansar med springsteg medsols>
(2* (2* /Får vi lov '1 och '2 att /sjunga &SUBJ :s visa.) '2 <Dansa runt på stället och klappa i händerna lyftade över huvudet>
'1 (Så /här gör &SUBJ /var de gå /var de sitta och /var de stå)) <Utför gester som är symboliserande för &SUBJ, dvs &HANDLING>
}
)
+
((2* /#D:Do+Mi+So#.*3 /#F:FA+LA+Do#. #D h)
2* (2* /#D*3) /#S7:SO+TI+Re+Fa#.*3 /#S7 #D h
'1 /#D*3 /#S7*2 h /#S7*3 /#D*2 h)

<{EXEMPEL på Subjekt och handling}>
'1<&SUBJ=Flickorna><&HANDLING=Niga>
'2<&SUBJ=Pojkarna><&HANDLING=Buga>
'3<&SUBJ=Grin-Olle><&HANDLING=Storgråta>
<{fler exempel mottages tacksamt}>

<{
Traditionell, Sverige. Beskrivs redan på 1600-talet
Tradicia, Svedio. Priskribitas jam de la dek sepa jarcento
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Vi skall ställa till en roliger dans:
<{Ni aranĝos amuzan dancon}>


<[do]=D, 1,8:>

(2* ( /dooomi mimi mimi /mire fami do
/doooso soso soso /sofa laso miiifa /re do h)*2
(2* /so 'DO hla /laso sofa '1mi '2 miiifa /re do h)*2

'1{ 2*
/Vi ska ställa till en /ro-oliger dans <Flickorna dansar hand i hand medsols med springsteg i ytterring, Pojkarna dansar hand i hand motsols med springsteg i innerring.>
/vi ska binda både /kro-ona och krans till /dansen
}

'2{ 2*
/Vacker är du, när du /da-ansar och ler, <Pojkarna bjuder upp; Pojke och flicka räcker varandra händerna; varje par dansar om med valssteg '1 medsols '2 motsols>
/Vacker, när du på din /kä-äresta ser, du /lilla.
}

'1-2{ 2*
/Hej hopp, en /ro-oliger dans! <''1 Dansen fortsätter medan pojkarna vänder sig mot flickorna i ytterringen ''2 varje par tar '1höger '2 vänster '1-2 armkrok och dansar om '1 medsols '2 motsols>
/Hej hopp, båd' /kro-ona och krans till /dansen.
}
)
+( 2* (2* /Do (2*Mi+SoooMi+So) #A:/SO TI+ReTI+Re Do+Mi+So#. '2#B:/SO+TI+Re+Fa Do+Mi+So h#.)*2
(2* /Do+Mi+Soh FA+LA+Doh h '1#A '2/FA+LA+Do SO+TI+Re+Fa LA+Do+Mi #B)*2)

<{
Traditionell. Upptecknad i Södermanland, Sverige, 1823 - 1835.
Tradicia. Skribita en Sudermanio, Svedio, 1823 - 1835.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Ritsch, ratsch, filibom:
<{Riĉ, raĉ, filibum}>

<[do]=C,1,7:>
(< Bright Acoustic,!5>(2* /'DO soosofa /mimi miifami /rere reemire '1/domi so '2/do)
(<Violin,!4>hmi /mi ifa /so ola /sooofa fafa /miso 'DOmi /mi ifa /so o'DO /tiiiti titi /'DO)
(h'DO 2* /laalala lala /laso soso /titi titi '1/'RE'DO 'DO'DO '2/'DO h)
{
(5* '1,4 /Ritsch, Ratch '1-5 fili/(3*bom), '5 fili/bom!)
(2* Fru /Söder/ström, '1(2* fru /Söderström,) '2 Och /lilla mamsell /Roos)
(De 5* '1,3 /tvättade sig i '1-5 /sjöavatten '5 /klart! )
}
)
+
(<Tamburaro evoluanta 0401,!7> 5* '1,4/Ve Ve '1-5/KaKu Ku '5Ka h (16* /h h ))
+
( 2* '1<Bright Acoustic,!5>'2<String Ensemble 1>h '1-2(5*/#D:Do+Mi+So#.*2 '2,5/#S7:SO+TI+Re+Fa#.*2 '5/#D)
'2 <Bright Acoustic>(h 2* /#F:FA+LA+Do#.*2 /#D*2 #S7*2 #D '1#D)h
)

<{
Musik och text: Trad, Sverige / Muziko kaj teksto: Tradicia en Svedio.
Ljudeffekter / Sonoefektoj: Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Sju vackra flickor:
<{Sep belaj junulinoj}>

<[do]=C, 2,5:>

(4*
(2* /so sooola sooofa /mi so do
'2 /re reeemi reeedo /Ti re so
/ti tiiila sooofi /la so h)

'1{ <Pojkarna dansar hand i hand medsols i ytterring. Flickorna dansar hand i hand motsols i innerring.>
(2* /Sju vackra flickor /i en ring)
/Vackraste flickor /här omkring
/ibland de flickor /alla.
}

'2{ <Flickorna klappar i händerna och vänder sig om mot ytterringen och dansar motsols>
(2* /Flickorna vända /sig omkring)
/Sökande efter /vännen sin
/ibland de gossar /alla.
}

'3{ <Varje flicka bjuder upp den pojke som just passerar. De räcker varandra högerhänderna och svänger dem i takt med sången>
(2* /Va-ara vem det /vara vill)
/Den som jag räcker /handen till
/han får mitt unga /hjärta
}

'4{ <Pojken och flickan klappar i händerna, tar sedan varandras händer och dansar runt medsols med springsteg. Reprisen motsols>
(2* /Nu kan jag vara /riktigt glad)
/Nu har jag fått den /jag vill ha
/ibland de gossar /alla.
}
)
+
(4* #D:/Do (Mi+So)*2#.*4 #S:/SO (TI+Re)*2#.*2 #R7:Re (Fi+La+do)*2 #. /Re+Fi+La+do SO+TI+Re h)

<{
Traditionell / Tradicia
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Skära skära havre:
<{Tranĉi, tranĉi aveno}>

<[do]=D, 1,3:>

(3* /dooodo domi /'1-2so '1so '3soooso '2-3soso '1-3
/laaati 'DOla /'1,3la '2laso '1-3soso
/faaafa fafa /'1miimimi '2-3 miiimi '1-3mimi
/reeemi faTi /re '1doSo '2do '3do /'DO so

/'DO sooofa /mimi fami /re do /h h

'1{
/Skära skära /havre, <Promenad runt i ringen>
/vem skall havren /binda?
Jo /det skal allra /kärestan min
var /skall jag henne /finna?
}
'2{
Jag /såg 'na i går /afton <Deltagarna försöker få tag i en partner att gå hand i hand med. Den som blir utan går in i mitten och låtsas gråta.>
ut/i den klara /månens sken.
När /var tar sin så /tar jag min
Och /så blir Udden /utan.
}
'3{
(3* /Det var rätt och) /lagom, <Promenad parvis hand i hand>
att /Udden fick i /ringen gå
&A: för /ingen ville /ha 'nom! &.

(2* /Fy skam!) &A <Alla vänder sig mot den som blivit över i ringens mitt och pekar finger>
}


)+
(3* (2* /#D:Do+Mi+So#.*2) /#F:FA+LA+Do#.*2 /#D*2 /#S7:SO+TI+Re+Fa#.*2 /#D*2 #S7*2 /#D o '3 (/#D o)*2 /#D #F /#S7 #D /h h )


<{
Traditionell. Publikation finns redan 1815
Tradicia. Eldonaĵo troviĝas jam 1815.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Små grodorna:
<{La etaj ranoj}>

<[do]=F,2:>

(2*
'1<&A=grodorna><&B=Ej><&C=(2* Kou-/ackackack) Kou-/ackackackack/a!><&D=Små hopp i nigsittande med händerna på knäna>
'2<&A=grisarna><&B=Båd'><&C=(2* Åh /(3*Nöff)) Åh /(4* Nöff) /Nöff!><&D=Varje deltagare hoppar och håller framförvarande i midjan med båda händerna>
'1-2(4*
(hso (2* /miiimi miso) /laso fami /re
hfa (2* /reeere refa) /sofa mire /do)

'1 {2* (2* Små /&A) är /lustiga att se <Hoppa i ring efter varandra>}
'2,4 {2* (2* &C <&D>}
'3 {2* (2* &B /öron) <Hopp med händerna viftande vid öronen>
&B /svansar hava /de <Hopp med ena handen härmande en viftande svans>}


)))o h+
(h 4* #D:/Do+Mi+So o#.*3 #S7:/SO+TI+Re+Fa a#.*4 #D)
(8* /h h)
(3* #D*3 '1-2#Tb:/TA+Re+Fa a#.*4 '3#Tb*3#S7 '1-3#D) h


<{
Traditionell svensk danslek. / Tradicia sveda dancludo
Ursprung i franska revolutionen. Refräng:"Au pas, camarades" (I takt, kamrater!) Med ärkefienden på den tiden Englands nidtext: "Au pas, grenouilles" (I takt, små grodor!)
Origino de la franca revolucio. Refreno: "En takto, Kamaradoj!" Mokteksto de precipa malamika Anglujo tiam tempo: "En takto, ranetoj!" (Nun tio estas antikva historio)
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Törnrosa:
<{Dornrozeto}>

<[do]=D,2:><acc=2.3:>

(10* (hso 2* /laso mire /domi mi '1/refa fa /miso soso '2/so so /do)

'1{4* '1,4 Törn/rosa var ett '1-4 /vackert barn '4 /vackert /barn
<Dans i två slutna ringar, dels den yttre medsols, den inre motsols.
I mitten sitter en flicka som föreställer Törnrosa. Utanför ringarna
väntar dels en flicka som föreställer den onda fén
och dels en pojke som föreställer prinsen>
}


'2{4* '1,4 Hon /bodde i det '1-4 /höga slott '4 /höga /slott
<Deltagarna i innerringen fortsätter dansen hand i hand
men lyfter nu händerna till axelhöjd>
}


'3{4* '1,4 Så /kom den onda '1-4 /fén därin '4 /fén där/in
<Flickan som föreställer den onda fén bryter sig igenom de båda
ringarna och lägger sin hand på Törnrosas huvud. Törnrosa somnar in>
}


'4{4* '1,4 Törn/rosa sov i '1-4 /hundra år '4 /hundra /år}

'5{4* '1,4 Då /växte häcken '1-4 /kämpahög '4 /kämpa/hög
<Ytterringen stannar och höjer armarna så mycket som möjligt>}


'6{4* '1,4 Så /kom den vackra '1-4 /prinsen in '4 /prinsen /in
<Pojken som föreställer prinsen bryter sig igenom de båda ringarna>}


'7{4* '1,4 Törn/rosa får ej '1-4 /sova mer '4 /sova /mer
<Prinsen lägger sin hand på Törnrosas huvud.
Törnrosa vaknar, tar prinsens hand och reser sig upp>
}


'8{4* '1,4 Och /prinsen dansar '1-4 /med sin brud '4 /med sin /brud
<Prinsen och Törnrosa räcker varandra händerna och dansar medsols>}


<acc>

'9{4* '1,4 Och /alla hjärtan '1-4 /glädja sig '4 /glädja /sig
<Dansen fortsätter i snabbare tempo>}


'10{4* '1,4 Tra/lalalala '1-4 /lalala '4 /lala /la!
<Dansen övergår i hoppsteg>}
)h

+(<Contrabass, [do]=[Do],{Arr: © Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Sweden 2004}> 10* h #D:/DohMi+Soh SOhMi+Soh#.*2
#S7:/RehFa+Tih SOhFa+Tih#. #D*3 #S7 /DO+SO+Mi'8<acc>)h

<{
Slagverk arr./Tamburaro aranĝo/Percussion arr.: © Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Sweden/Svedio, 2004.
SV: Får spridas och användas fritt, dock endast ICKEKOMMERSIELLT!
EO: Permeso nur de senpaga uzo kaj senpaga distribuo NEKOMERSA!
EN: May be free redistributed and used, but only under NONCOMMERCIAL circumstances!
>


<{
Upphov okänt / La originalo estas nekonata.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}>
ludi
# Viljen I veta och viljen I förstå:
<{Volu vi sciu kaj volu vi komprenu}>

<[do]=C,2:>

(2*
'1(2* /so soso mi dodo /lala lala so
hso /'DO soso mi fare /re e do
'1 hmi
'2 (2* hso /'DOOO'DO 'DOla so )
hso /'DO Oti la hso /fa ami re
hmi /fa fala so TiTi /re e do h
){
/Viljen I veta och /viljen i förstå, <Flickorna går medsols i rad i ytterring, Pojkarna motsols i innerring. Alla med korslagda armar>
hur /bönderna pläga så /havre?
Jo, /far min hand sådde, <Alla "sår" med svepande armrörelser växelvis vänster och höger>
han /sådde si så här
och /sedan så vila' han /armen. <Återgå till korslagda armar under promenad>

Han /stampa' med sin fot , <Stamap med foten i golvet>
Han /klappa' med sin hand, <Klappa med händerna, ett klapp>
Så /gladelig, så /gladelig <Korslagda armar>
han /vände sig om uti /dansen <Alla vänder sig om ett helt varv>
}

'2(
/so soso mi do /la la so
hso /'DO so mi fare /re e do
hmi /so oso mi dodo /lala lala so
hso /'DO so mi fare /re e do
(2* hso /'DOOO'DO 'DOla so )
hso /'DO 'DOti la laso /fa fami re
hmi /fa fala so TiTi /re e do h
)
{
/Se vad jag fick ut/i min hand <Pojkarna bjuder upp flickorna och paren promenerar motsols hand i hand>
Se/ vad jag fick a-att /föra
En /liten flicka, så /fager och så grann
så /nätt uti sina-a /kläder

Jag /håller dig så kär <Pojkarna och flickorna ställer sig mot varandra med dubbel handfattning>
Jag /stiger dig så när <De stiger nära varandra och sedan tillbaka, svänger händerna i takt med sången>
Jag /törs inte säga hur /vacker du är
Jag /låter dig stå för en /annan <Paren tackar med bugning resp. nigning>
}

)

+
( (2* /#D:Do+Mi+So o#. #D7:Do+Mi+So+Ta a#. /#F:FA+Do+La a#. #D /#D #Lm:LA+Do+Mi#. #Rm:Re+Fa+LA#./#S7:SO+TI+Re+Fa a#. #D)
/#F #D /#F #D /#Lm i #F /#Rm A #S:SO+TI+Re e#. /#Rm A #S7 /#S7 #D)*2


<{
Traditionell. Nedtecknad på 1810-talet /Tradicia, Skribitas en de la 1810-aj jaroj.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Pelle och hönan:
<{Peĉjo kaj la kokino}>

<Kodály, [Do]=F>

(*
(/Do DoMi /So SoMi /La LaFa /So So
/Fa FaRe /Mi MiDo /Re ReTI /Do h)*2
(/So oMi /Do oMi /Re ReDo /TI SO)*2
/Do DoMi /So oMi /La LaFa /So So
/Fa FaRe /MiMi MiDo /Re ReTI /Do h

'1{
/Pelle på /Sophögen /släppte sin /höna
/Hönan hon /sprätte och /flaxa' och /flög.
/Pelle och /hönan de /snart fingo / röna,
/räven var /ute och /svansa' och /smög.
/Kluck, kluck, /kluck, sa /hönan och /ryste.
/Kluck, kluck, /kluck, sa /räven och /myste.
/Pelle han /sprang så /gnistorna /lyste:
/"Nu törs jag /inte komma /hemåt te /Mor!"
}

'2{
/Just som vår /Pelle fick /sikte på /räven.
/räven ett /skutt uppför /sophögen /tog.
/Pelle sprang /efter med /käppen i /növen:
/"Aj för min /pulla! Jag /menar hon /dog!"
/Kluck, kluck, /kluck, sa /räven han /svängde.
/Kluck, kluck, /kluck, åt /skogen han /flängde.
/Pelle han /grät och /huvudet /hängde:
/"Nu törs jag /inte komma /hemåt te /Mor!"
}

'3{
/Pelle sig /gångar till /kvarnen att /mala
/grovmjöl och /siktmjöl och /gröpe så /käck.
/Stenarna /svängde och /vattnet det /skvala,
/Mjöldammet /yrden från /kupa och /säck.

/Kluck, kluck, /kluck, och /sådorna /stänkte.
/Kluck, kluck, /kluck, och /Pelle han /tänkte:
/"höna jag /får te å /värpa och /gala -
/Nu törs jag /säkert komma /hemåt te /Mor!"
}

)


<{
Norsk dansvisa / Norvega danckanto
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2008
}
>

  1