Pasi

Uzanto:
Pasvorto:

Visor:

Visor

2. Barnvisor - Lek

  1

ludi
# Chi Chi Pa Pa:

<[do]=G,3:>

(<Koto>(2* do do So '1So '2 h)
(4* /dodo dore '1,4mi '2,3 mimi '1-2mimi / '1mi '2mimi '1-2 do re h / '1mi '2mimi '1-2 soso mimi '1-4 rere /do So So h)
(2* do '1do '1-2 So So '2 h))
{
/Chi chi pa pa /chi pa pa.
/Suzume no gakko no /sensei wa,
/Muchi o furi furi, /Chi pa pa
/Seito no suzume wa, /Wa ni natte,
/Okuchi o soroefe, /Chi pa pa.
/Mada mada ikenai, /Chi pa pa.
/Mo ichido issho ni, /Chi pa pa.
/Chi chi pa pa /chi pa pa.
}


+(<Contrabass,!45>16* /DOh SOh Doh SOh)

<{
Sånglek från Japan / Kanta ludo el Japanio.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# En Elefant balanserade:
<{Elefanto ekvilibris}>

<[do]=F,2:>
(10* /'1-3,5-7 do '4,8-10 dodo '1-10 dodo '1 do '2-10 dodo '1-10 dore /mi ido So o
/dodo dodo dore mido /re e so h
/do dodo do dore /mi ido So o
/soso soso sofa mire /redo dodo do h

'1{/En elefant <En går i mitten och liknar en elefant genom att hålla den ena handen i näsan och låta den andra dingal som en snabel. De andra går i ring omkring.>}
'2{/Två <Den som blivit hämtad ur ringen blir nu också en balanserande elefant enligt tidigare beskrivning>}
'3{/Tre }
'4{/Fyra }
'5{/Fem }
'6{/Sex }
'7{/Sju }
'8{/Åtta }
'9{/Nio }
'10{/Tio <Så långt att alla har blivit hämtade elefanter>}
'2-10{ elefanter }
'1-10{ balan/serade /på en liten spindel/trå-åd <De(n) som spelar elefant(er) försöker balansera så elegant som möjligt på en tänkt spindeltråd>
/Det tyckte }
'1{ han }'2-10{ de } '1-10 { var så /intressant /så } '1{ han }'2-10{ de }
'1-10{ gick och hämtade en /annan elefant <En elefant i mitten går och hämtar en ur ringen>}
)+
(10* (3*/#D:DO+SO+Mi i#. #D) /#S7:SO+TI+Re+Fa a#. #S7 (2* /#D #D) /#S7 #S7 /#D #D)

<{
Barnvisa. Danskt ursprung / Infana kanto. Dana origino
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Hånki Tånki:
<{Honky Tonky, "Honki, Tonki"}>

<[do]=D,2:>
(hhhdo 5* (3* dooore /miiimi miiimi '1-2dooodo ) fa mi / miiire reeere re (2* Tiiido /reeere reeere '1TiiiTi) Ti re /so ore sooofa miiire /mi do '1-4 !99doohdo '5 !99doh
'1<&A=högra armen>'2<&A=vänstra armen>'3<&A=högra foten>'4<&A=vänstra foten>'5<&A=hela huv'et>'1-5
{ (3* Jag sträcker /&A '1,3 fram '2 bak) och /skakar litet grand Och jag /gör min "hånki tånki" som jag /gör varenda dag Och /det var allt för denna /gången. Hej!})
+
(h h 5* #D:/Do Mi+So SO Mi+So#.*3 #S7:/Re Fa+Ti SO Fa+Ti#.*4 '1-4#D '5/Do Mi+So !99DO+SO+Mi)

<{
Musik och text: Traditionellt amerikanskt ursprung
Musiko kaj texto de tradicia amerikana origino
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Huvud, Axlar, Knän och Tår:
<{Kapo, ŝultroj, genuoj kaj piedfingroj}>

<[do]=C,1:>
(*(
((2* /so oso laso fiso '1/mi '2/re '1-2 soooso so h
'2/do mi so 'DO /'REEE'DO ti'DO la h /ti iti tiso lati /'DO 'DOOO'DO 'DO h)
+(#D:/Do Mi+So SO Mi+So#. #D #D #S7:/Re Fa+Ti SO Fa+Ti#.
#D7:/Do Mi+Ta SO Mi+Ta#. #F:/Do Fa+La FA Fa+La#. #S7 #D))

{3*
Huvud, <Sätt händerna på huvudet>
axlar, <Lägg händerna på axlarna>
(2*
knän <Lägg händerna på knäna>
och tår <Peka på tårna med händerna>
)
'2
Ögon, <Klappa med händerna på ögonen>
öron, <Klappa med händerna på öronen>
hakan <Klappa med ena handen på hakan>
klappen får
}


)

<{Här kan du välja starttempo}>

'1<1,2:> '2<1,4:> '3<1,6:> '4<1,8:> '5<2:>
'6<2,2:> '7<2,4:> '8<2,6:> '9<2,8:> '10<3:>
'11<3,2:> '12<3,4:> '13<3,6:> '14<3,8:> '15<4:>
'16<4,2:> '17<4,4:> '18<4,6:> '19<4,8:> '20<5:>
'21<5,2:> '22<5,4:> '23<5,6:> '24<5,8:> '25<6:>
'26<6,2:> '27<6,4:> '28<6,6:> '29<6,8:> '30<7:>
'31<7,2:> '32<7,4:> '33<7,6:> '34<7,8:> '35<8:>
'36<8,2:> '37<8,4:> '38<8,6:> '39<8,8:> '40<9:>
'41<9,2:> '42<9,4:> '43<9,6:> '44<9,8:> '45<10:>
'46<10,2:> '47<10,4:> '48<10,6:> '49<10,8:> '50<11:>
'51<11,2:> '52<11,4:> '53<11,6:> '54<11,8:> '55<12:>
'56<12,2:> '57<12,4:> '58<12,6:> '59<12,8:> '60<13:>
'61<13,2:> '62<13,4:> '63<13,6:> '64<13,8:> '65<14:>
'66<14,2:> '67<14,4:> '68<14,6:> '69<14,8:> '70<15:>
'71
)/h h h h

<{
Pedagogisk Gymnastikvisa; Ursprung okänt; Internationellt spridd
Pedagogia gymnastika kanto. La origino estas nekonata. Internacia disvastigita.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Imse Vimse Spindel:
<{Onfuzita Konfuzita Araneo}>

<[do]=D,1,6:>
(2* /dooodo dore mi mi /reeedo remi do o
'1 /mi mifa so so /faaami faso mi i
/'DO 'DO'DO ti ti /laaala lala so o)
{
/Imse vimse spindel /klättra' upp på trå'n. <Sätt vänster tumme mot höger pekfinger. Klättra med att sätta höger tumme på vänster pekfinger. Växla om>
/Ner faller regnet, /spolar spindeln bort! <Spreta med fingrarna och för händerna uppåt och nedåt>
/Upp stiger solen, <Båda händerna förs sakta uppåt med handflatorna framåt>
/torkar bort allt regn <För handflatorna från sida till sida som man torkar en vägg>
/Imse vimse spindel /klättra' upp igen! <Sätt vänster tumme mot höger pekfinger. Klättra med att sätta höger tumme på vänster pekfinger. Växla om>
}


+(2* /#D:Do+Mi+So o#. #D /#S7:SO+TI+Re+Fa a#. #D
'1 /#D #D /#S7 #D /#D #S7 /#F:FA+La+Do o#. #D)

<{
Internationellt spridd; Ursprung okänt.
Internacia disvastigita. La origino estas nekonata.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Imse Vimse Spindelrock:
<{Rokmusiko de Onfuzita Konfuzita Araneo}>

<[do]=C,2,5:>

(4* '1-2/mi so mi so /miso o'DO O O '1-4/do dodo mi mimi /redo redo o o '2-3 /'DO so'DO tila so /la fala sofa mi)h
{4*
'1-2 /Imse Vimse /Spindel, <Veva med knunta händer framför bröstet>
WOUAOUW! <Sträck upp armarna i luften>
'1-4 /(2*Spinn bara) /spinn natten lång! <Veva med knunta händer framför bröstet>
'2-3 /Regnet det öser ner, <Slå med spretande fingrar upp och ner>
/Solen går upp och ner <gör med utsträckta armar en cirkel upp över huvudet och därefter tillbaka>
}

+
(4* '1-2 (2* /#D:Do+Mi+So o#. #D) '1-4 /#Lm:LA+Do+Mi i#. #D /#S:SO+TI+Re e #. #D '2-3/#D #D /#F:FA+LA+Do o#. #D)h

<{
Upphovsman okänd. Kärleksfull parodi på "Imse Vimse Spindel". Daghemsklassiker. / La La originato estas nekonata. Amoplena parodio en la kanto "Onfuzita Konfuzita Araneo". Klasikaĵo de infanejo.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Klappa händerna:
<{"kunfrapi la manojn"}>

<[do]=D,2:>
((5* SoooSo /dooodo dooodo /dooodo Tiiido /re e /e
SoooSo /reeere reeere /reeere dooore /mi i /i
miiimi /faaafa faaafa /LaaaLa faaafa /miiimi miiimi /dooodo
miiimi /reeere reeere /doooTi LaaaTi /do o /o

'1<&A={Klappa /händerna}>
'2<&A={Stampa /fötterna}>
'3<&A={Knäpp med /fingrarna}>
'1-3 {3* &A när &C:/du är riktigt /gla/d!&. <Utför &A>
'2 &B:Du kan /också glädja /andra som på /denna jorden /vandra&.}

'4{3* Säg Hej /hej till vännen /din som sitter /hä/r <Säj "Hej, hej" till den som sitter närmast>'2 &B}
'5{3* Gör nu /alltihop om &C <Utför &A'en variant i turordning>'2 &B}


)+
(5* h #D:/Do+Mi+So o#. #D #S7:/SO+TI+Re+Fa a#. /a
h #S7 #S7 #D /o h #F:/FA+LA+Do o#. #F #D #D
#S7 #S7 #D /o)+
(<Tamburaro evoluanta 0401> 20* (3* h /h )
'1,2,4,17 KI / KI
'5,6,8,18 Ke /KE
'9,10,12,20 ki /ki
'13,14,16 Vu /VU
'3,7,11,15,19 h/ h ))

<{
Upphov okänt. Förlaga lär vara amerikansk
La originato estas nekonata. La originalo diras amerikana.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Min gamle kompis Kalle Svensson:
<{Mia malnova kamarado Karlo Svensson}>

<[do]=F,4:>

( 3*
So Mi So /do do do do /La So Mi So /do o o o /o o
do re /mi mi mi mi /so mi do mi /re e e e /e e
so fa /mi mi mi mi /re do do do /La La La La /re do
Ti La /So So So So /fa re Ti So /do o o o /h

So Mi So /do o do o /La So Mi So /do o o o /o
do do re /mi i mi i /so mi do mi /re e e e /e
so so fa /mi i mi i /re do do do /La a La a /re
do Ti La /So o So o /fa re Ti So /do o o o /o

'1{
Min gamle /kompis, Kalle /Svensson hette /ha/n,
Han var /känd i nästan /hela Sveriges /la/nd.
Uti /alla skilda /väder gick han /klädd i samma /kläder,
för han /tyckte själv han /var en gentle/man
}
'2{
Så-å en /dag blev Kalle /bjuden på en /fe/st
Uti /frack och smoking /kom varenda /gä/st
Me-en /Kalle in i /salen träder /uti samma /kläder,
för han /tyckte själv han /var en gentle/man
}
'3{
Så-å blev /Kalle i en /vacker flicka /kä/r
och med /henne det till /prästen sedan /bä/r
Flickan /kommer klädd till /brud uti en /väldigt tjusig /skru-ud
me-en /Kalle själv han /kommer just så /här:
}

'1-3{
Han hade /hatt <Lägg ena handen på huvudet>
och /sjal <Lägg händerna i kors nedanför halsen>
och para/ply/ <Håll i ett tänkt paraply framför kroppen>
Han hade /sjal och / hatt och para/ply/ <Fortsätt med respektive illustration>
Han hade /hatt och /sjal
Han hade /sjal och /hatt
Han hade /hatt och /sjal och para/ply/
}
)h
+
(<[do]=[Do]>h h h 6* #D:/Do Mi+So SO Mi+So#.*6 #S7:/Re Fa+Ti SO Fa+Ti#.*2
#D*2 #F:/Do Fa+La FA Fa+La#.*2 #D #S7 #D '1-5 #D '6DO)h

<{
Internationell melodi. / Internacia kanto.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# En kulen natt:
<{Griza nokto}>

<[do]=D,2:><Fermat=1,7:>

((<Fermat>/hSo mire) /redo do
/hdo redo /Ti re
/hSo fami /reerere reerere
/remi faso /mi do
/hdo faso /laalala laalala
/la'DO tila /soososo soososo
/soso fami /reesoso sosososo
/sofa mire /doSo LaTi /doh h
{
/En kulen /(3* natt) <Sät händerna för ögonen>
/min båt jag /styrde <Ratta ett roder>
/på havets /vågade vågade <Gör vågrörelser med armar och händer>
/våg så skummet /yrde <Slå ut med armar och händer>
/Och vart jag /sågade sågade <Gör sågrörelse med ena armen>
/såg på havets /vågade vågade <Gör vågrörelser med armar och händer>
/våg långt ner i /djupetipetipeti/pet <Peka nedåt>
en fisk jag /såg <Rör ena handen som en simmande fisk>
och det var /du <Peka på någon annan>
}
)+
((<Fermat>/h h) /#D:Do+Mi+So#. #D /h #D /#S7:SO+TI+Re+Fa#. a
/h #S7 /#S7 #S7 /#S7 #S7 /#D o
/h #F:FA+LA+Do#. /#F #F /#F #F /#D #D /#D #D /#S7 #S7 /#S7 #S7 /#D #S7 /#D h)

<{
Upphov okänt. / La originato estas nekonata.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Morsgrisar:
<{Dorlotatoj}>

<[do]=D, 2,2:><långsammare=1,8:>

(2* /so sooola sooofa /miiifa so mi /reeemi fa re '1/dooore mi do '2/so do o <långsammare> (2* /'DO so hfa /mi do o) h)

{6* '1,4 /Morsgrisar är vi '1-5 /allihopa <Dans i ring medsols>
'5 /jag med. <Alla stannar upp och pekar på sig själva>
'5,6 /Du med, <Var och en pekar på någon som står närmast>
och /Jag med! <Alla pekar på sig själva>
}


+(8* /'1,4,6 Do '2,3,5,7 SO '1-2,4-6(Mi+So)*2 '3,7 (TI+Re+Fa)*2 '8 /#D:Do+Mi+So#. #D o <långsammare>(/ #D #D o)*4 )


<{ Morsgris = En som är modersbunden, (belagt första gången 1613) }>

<{
Traditionell. Kan vara hundratals år gammal.
Tradicia. Povas esti centoj da jaroj maljuna.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Tomten och haren:
<{La koboldo kaj la leporo}>

<[do]=D,1,2:>

(3* /domi mimi /remi fa
'1 /Tire rere /dore mi
'2,3 /Tido remi /do o
'2 /miso soso /faso la
/refa fafa /mifa so
)h+
(4* #D:/Do+Mi+So o#. '1,2,4 #Rm:/Re+Fa+La a#. '3 #F:/Fa+La+do o#. '1-4 #S7:/SO+TI+Re+Fa a#. #D)h
{
/I ett hus vid /skogens slut <Rita ett hus i luften med händerna>
/liten tomte /tittar ut <Speja med ena handen ovanför ögonen>
/Haren skuttar /fram så fort <Skutta med händerna framför bröstet>
/Knackar på dess /port <Knacka i luften som på en dörr>
/(2* Hjälp, ack,) /hjälp nu mig <Knäpp händerna framför bröstet>
/Annars skjuter /jägar'n mig. <sikta med ett tänkt gevär>
/Kom, ja, kom i /stugan in <vinka haren till dig>
/Räck mig handen /din. <Räck handen till den som står närmast>
}


<{
Okänt ursprung. / La originalo estas nekonata.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Wodeli Atcha:

<[do]=F,2,5:><Tamburaro evoluanta 0401>

( (2* /miry mi fa mi)
(#A: 2* /mire mi re e)
(2* /rede re mi re)
(2* /redo re do o)
/mi mi So o /mi mi fa mi #A
/re re So o /re re mi re /soso fa mimi re /do o Co o)h

{(2*(
/Wodeli <Lägg vänster hand över höger hand och för händerna i sidled>
Atcha, <Lägg höger hand över vänster hand och för händerna i sidled>
/Wodeli <För vänster tumme över höger axel två gånger>
Atcha, <För höger tumme över vänster axel två gånger> )
(&A: 2* /Dodeli- <Peka först på pannan, därefter på nästippen>
do <Peka på hakan>)
)
(2* /Det är så /jätteenkelt &A)
WOUAOUW!}

+
(#D:/Do Mi+So SO Mi+So#.*2 #S7:Re Fa+Ti SO Fa+Ti#.*4 #D*4 #S7*5 /DO+SO+Mi i CO )h

<{
Exotiskt okänt ursprung. / La originalo estas nekonata kaj ekzotika.
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Sabukuaja:

<[do]=G,2,5:>

(<Kalimba, !55>6* (2* /dodo oLa So So /dodo ore mi imi /rere eTi So So /rere eTi do o)(2* /mi i fa a /mimi ire do do /rere eTi do o)
'1<&B=sjunga>
'2<&B=klappa>
'3<&B=gunga>
'4<&B=tralla>
'5<&B=knäppa>
'6<&B=nicka>
'1-6{
<Gör de rörelser som passar varje vers' temaord>
(2* /Alla kan &B, /kan &B med i &A:/sabuku-aja /sabuka-e)(2* /A-a &A)
}
)h
+
(<Kalimba, !5>(2*(2* /#D:Do+Mi+So o#.*2) /#S7:SO+TI+Re+Fa a#.*2 /#S7 #D) (2* /#D #F:FA+LA+Do o#. /#D*2 /#S7 #D))*6 h
+
(<Tamburaro evoluanta 0401,!6,{Arr: © Mattias Wiedersheim-Paul, SWEDEN}>
(14* /h h h h)(14* /KIKI IKI KI KI)<!99>(14* /KA KAKA AKA KA)(14* /Ka Ka KaKa aKa)(14* /aKA Ka Ka KAKa)(14* /BEBe Be BE '1-13BeBe '14 h))h

<{
Slagverk arr./Tamburaro aranĝo/Percussion arr.: © Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Sweden, 2004.
SV: Får spridas och användas fritt, dock endast ICKEKOMMERSIELLT!
EO: Permeso nur de senpaga uzo kaj senpaga distribuo NEKOMERSA!
EN: May be free redistributed and used, but only under NONCOMMERCIAL circumstances!
}
>


<{
Afrikansk folkmelodi / Afrikana popola kanto
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Moster Ingeborg:
<{La onklino Ingeborgo}>

<[do]=D,2:>

(5* '1<Harpsichord,!8> '2<Violin,!6> '3<Vibraphone,!8> '4<Clavinet,!9> '5<Clarinet,!7>
'1-5
hso /miiimi mimi /mimi imi /mimi remi /fa
afa /rere rere /soso oosola /sofa mire /do
{
Jag /har en gammal /moster som /heter Inge/borg.
Jag /brukar henne /härma när hon /går på stadens /torg
}



'5 <Clarinet,!7> #A { 2* Så /här svajar /moster och /moster svajar /så <sväng på hela kroppen>}

'4-5 <Clavinet,!9> #A { 2* Så /här svajar /kjolen och /kjolen svajar /så <Sväng med höfterna i sidled>}

'3-5 <Vibraphone,!8> #A { 2* Så /här svajar /muffen och /muffen svajar /så <Lägg armarna i kors framför magen och vaja i sidled>}

'2-5 <Violin,!6> #A { 2* Så /här svajar /fjädern och /fjädern svajar /så <Sätt armen vid huvudet och svaja med den framåt och åter>}

'1-5 <Harpsichord,!8> #A: so /mi mimi /mimi imi /mimi remi /fa afa /re rere /soso ola /sofa mire /do #.
{ 2* Så /här svajar /hatten och /hatten svajar /så. <nicka med huvudet i sidled>}
)o h
+
( <Clavinet,!6,{Arr: © Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Sweden 2004}>h 20* #D:/DoMiSoMi DoMiSoMi#.*3 #S7:/SOTIReFa SoFaReTI#.*4 '1-19#D '20/DoMiSoMi Do)o h
+
(<Contrabass,!75,{Arr: © Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Sweden 2004}> h 20* (7* '1-3,7 /DO ,so '3-6/RE ,so)),do h

<{
Arrangemang / Aranĝo / Arrangement: © 2004 Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Sweden.
SV: Får spridas och användas fritt, dock endast ICKEKOMMERSIELLT!
EO: Permeso nur de senpaga uzo kaj senpaga distribuo NEKOMERSA!
EN: May be free redistributed and used, but only under NONCOMMERCIAL circumstances!
}
>


<{
Okänt ursprung. / La originalo estas nekonata.
Instrumentval och tonstavat av / Instrumenta elektigi kaj Tonsilabigi de
Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2004.
}
>
ludi
# Old MacDonald: <{Trad.}>

<[Do]=c, :2>

(/DoDo DoSO /LALA SO /MiMi ReRe /Do
hSO /DoDo DoSO /LALA SO /MiMi ReRe /Do
hhSOSO /DoDo DoSO /DoDo Do /DoDoDoo DoDoDoo
/DoDoDoDo DoDo /DoDo DoSO /LALA SO /MiMi ReRe Do
)
{
/Old MacDonald /had a farm,
/E-I-E-I-/O
/And on that farm he /had a <animal>,
/E-I-E-I-/O
With a / <animal_noise>*2 here and a /<animal_noise>*2 there
/Here a <animal_noise>, there a <animal_noise>, /everywhere a <animal_noise>*2
/Old MacDonald /had a farm,
/E-I-E-I-/O

}
ludi
# Sillvisan:
<{Kanto se haringo}>

<Kodály, [do]=A>

(
#1: /do o re do /Ti i do o {/Stor sill och /små sill} #.
#2: /mi i fa mi /re e mi i {/Vem vill ha /stor sill?} #.
#3: /do o La Fa /So o Do o {/Vem vill ha /små sill?} #.
)

((#1)+((/h h h h)*2)+((/h h h h)*2))
((#2)+(#1)+((/h h h)*4))
((#3)+(#2)+(#1))
((#1)+(#3)+(#2))
((#2)+(#1)+(#3))
((#3)+(#2)+(#1))
((#1)+(#3)+(#2))
((#2)+(#1)+(#3))
((#3)+(#2)+(#1))
(((/h h h h)*2)+(#3)+(#2))
(((/h h h h)*2)+((/h h h h)*2)+(#3))

<{
Engelsk melodi / Angla kanto
Tonstavat av / Tonsilabigi de Mattias Wiedersheim-Paul, Järna, Svedio 2008
}
>

  1